2013. Erdély-Székelyföld-Kárpátalja túra

Az Erdély-Székelyföld-Kárpátalja túra gondolata egy baráti beszélgetéskor jött elő.
Olyan sok helyen jártam, bejártam tolnát-baranyát de a határon túli magyaroknál még nem voltam. Szöget ütött a fejembe a gondolat és amikor 2013. márciusában hazajöttem Ausztráliából-Új-Zélandról-Tasmániából ez csak erősödött…

ELŐZMÉNY

Olyan sok helyen jártam, bejártam tolnát-baranyát de a határon túli magyaroknál még nem voltam. Szöget ütött a fejembe a gondolat és amikor 2013. márciusában hazajöttem Ausztráliából-Új-Zélandról-Tasmániából ez csak erősödött.

Majd májusban megszületett a döntés. A Panoráma Világklub sajtó tájékoztatóján bizonyosságot nyert a hír. Lesz túra, méghozzá magyarság túra.
Elkezdődtek a lázas készülődések, a Panoráma Világklub több elnöke is segítségemre volt.
Júliusra kész volt a terv, már csak a finomítások voltak.
Először július végén, augusztus elején akartam indulni, de sajnos nem kaptam akkorra lakóautót.
A Bérbeadók közölték augusztus 23-án van lakóautó, így el lett döntve az indulás.
2013. augusztus 23. 10 óra Hősök tere START!

Augusztus 10-e már bőszen érdeklődöm a lefoglalt lakóautó után, de nem veszik fel. Napokkal később közlik vita van a tulajdonossal nincs lakóautó. Több emberben azonnal a túra elmaradása jelenik meg, nálam csak a megoldás jöhet szóba, s ez nem az.
1. lépés átszervezni az egész túrát (pokoli munka az indulás előtt 2 héttel, úgy hogy sokan szabadságon vannak)

2. Lépés szerezni egy jó közlekedési eszközt.
Mivel nekem csak 1 ilyen mozdítható eszközöm volt – a kocka el van vetve – maradt egy kis Opel Corsa.

Indulás
Nem tudom hogy fért be annyi cucc a Corsaba de befért. Hisz sátrak, hálózsákok, campingeszközök teljes tárháza a turista palackig.
Végül is simán elindultunk.

2013 08.23. Budapest Hősök tere Start!

Relatíve sokan kijöttek, sokan voltak még nyári vakáción.
Irány a magyar – román határ Ártánd.
Az idő szuper szélcsend Alföld és friss erő.
Az első megálló késő este Püspökladány. Van itt egy medence termál én bevetem magam Sanyi felállítja a sátrat.

08.24. Átlépjük a határt Ártándnál és jön Nagyvárad.

Jön egy hír, hogy amennyiben 25-én 17 óráig Kalotaszentkirályra érünk akkor elvisznek bennünket az István a királyra.

08. 25. Egy kicsit módosítunk a 25-ei útvonalon és ott vagyunk.
Fantasztikus élmény volt az este.
Visszavisznek a szálláshelyünkre, holnap már kerékpárral kell megtenni az utat.

08.26. Kalotaszentkirály vendéglátónk Vincze Kecskés István másnap körbe visz a falun és egy repülő start mert jön a vihar.

De az eső nem kegyelmez, s itt elkezdődik túrán harca az időjárással, mely végig kísér bennünket.
Végül is fel-fel szakadozott és Bánffyhunyad palotáit is megnézhetjük….majd Körös tető megmászásával beérünk Kolozsvárra.
Ott már a Panoráma Világklub elnökével Horváth Botonddal(Boti) szakadó esőben találkozunk.

Igaz ez bennünket nem zavar, hogy kellően üdvözöljük egymást.
Megkapjuk szálláshelyünket is egy takaros panziót „véletlenül” Botondékkal szemben.
„Szemmel tud tartani” bennünket.

08.27. Kolozsváron 2 és fél napot töltünk, melynek programja a Főkonzulátuson Magdó János főkonzul úrral és kollégáival majd a városházára megyünk ahol az ottani vezetők és Horváth Anna alpolgármester asszony vendégei vagyunk. Ez után jönnek a látványosságok majd a Tordai sóbánya, Tordai hasadék és Torockó fakultatí programon belüli felkeresése.

Természetesen nem maradnak ki, ezen esték programjaiból a barátokkal a vacsorák sem.

08.29. Az eső tesz némi kárt a telefonomba, így azt Kolozsváron hagyom javítani, mert nekünk reggel indulnunk kell Székre (Boti este utánam hozta).
Széken 2 meglepetés fogadott:
Az egyik az út minősége, ilyet még Albániában sem láttunk, – de mint kiderült másik úton kellet volna mennünk – ezért késtünk is egy kicsit.
A másik pedig a szíves fogadtatás Sallai János polgármester úrtól, s a helyi kultúrházban széki népviseletbe öltözött legények leányok adtak műsort.(Csorba Zsuzsi is az ottani PVK elnök is köztük volt) Illetve ott volt Pörneki Andris a magyarországi elnök is.

A programba belefért egy tájház látogatás és egy Bonchidai kastély is…nagyon gyorsban…..majd alvás Zsuzsiéknál, akinek a nagymamájának megnéztük a alkotásait.

08. 30. A Székely főváros Marosvásárhely következett.
Ott 2 napot időztünk, illetve a szállásunk egy Marosszentgyörgyi plébánián volt.
Oda este értünk mert útközben Sármason összefutottam Gáal Pistivel szintén PVK magyarországi elnökkel aki a Mária zarándok utat „taposta”, én meg a pedált, így volt miről beszélni…

Marosvásárhelyen találkoztam az Erdélyi Kárpát Egyesület alelnökével Szilágyi Eszterrel és barátaival, Boér Karcsi újságíróval, aki riportot is csinált velem, a plébánia vezetőjével, dolgozóival és Kovács Lőrinc konzul úrral akivel Ausztráliában ismerkedtem meg.

08.31. S az eső csak esett. Már szeptember 01-ért írtunk amikor búcsút intettem Marosvásárhelynek és elindultam Szováta felé.
Legnagyobb meglepetésemre útközben kerekezők vettek üldözőbe… a szovátai magyar barátok voltak. Ha nem jelzi Sándor, kilétüket … sosem érnek utol. Jól meg is izzasztottam Őket.
Nekik és Pál Tamásnak köszönhetünk 2 kellemes napot a Pacsirta luxus hotelben.

09.02. Mindent láttunk Szovátából amit az eső lehetővé tett, de a Medve-tóban nem tudtunk fürödni a rosszidő miatt.

09.03.Ezután Parajd. Parajdi Kálmán Imre vendégei vagyunk és meglátogatjuk a sóbánya.
Majd Korondon Józsa János keramikus-fazekas művész műhelyét és műveit csodálhattuk meg. Este volt már 8 óra amikor a Székelyudvarhelyi Romantika panzió udvarába értünk, melynek tulajdonosa Mózes István.

Az sem volt gyenge menet, Sanyit a rendőrök azt hittem lekapcsolják… de rendbe ment minden.
Szívesen maradtunk volna, de másnap már Csíkszeredán/Csíksomlyón kellett lenni.

09.04. A Székelyudvarhelyről kifelé vezető úton gyanús autó követet: Nem előzött meg, mellém állt és nem tétovázott, kérdezett: Zelei úr, békekerékpáros?
Igen! – feleltem
Basszuskulcs, magát keressük már napok óta…
A Duna TV megbízott munka társai voltak.
Megálltam és letárgyaltuk másnap reggeli után a Salvator Hotelben találkozunk.
Utam során betértünk a borvíz forrásokhoz, mert a Tolvajos tető és hágó következett.
Homoród fürdőiLobogó panziót sem lehetett finom ebéddel várt Berde László kihagyni, oly annyira, hogy még egy komoly interjú is kerekedett: Újságíró????

A Tolvajos hágó csináltunk még éjszakai fotókat, de már nagyon hideg volt de nem esett.
Igen későn, 22 óra után értünk Csíksomlyóra a hotel Salvator-ba, de azért jó volt átszelni a két keréken a Hargitán.

A szálloda igazgatót Dr. Szakács Sándor urat hívtuk, épp úton volt, így nem tudtunk vele találkozni. Biztonságba helyeztük a bringákat és most sem kellett altató.

09.05. Csíksomlyó. A reggeli után jöttek a TV-sek Kudelász Nobel vezetésével és elkezdődött a program egyeztetés.
Csíkszeredai főkonzulátuson, ahol Dr Zsigmond Barna Pál fogadott kezdeti bizonytalanság után egy nagyom kellemes légkör alakult ki. Sajnos itt sem filmezni sem fotózni nem lehet. A kávézás közben egyeztettük a Polgármesteri hivatallal a programot.

Oda a Főkonzul úr is elkísért, majd onnan azt a lehetőséget ajánlotta, hogyha akarunk vegyünk részt egy Állampolgársági eskün. Noná ! Egy kisebb vendéglátás előzte meg ezt, majd a ceremónia.
Felemelő érzés volt. Ezután egy kellemes ebéd a hivatal munkatársaival és irány Madéfalva, a Székely veszedelem emlékhelye. Természetes a kamera minden léptemet követte.

Ott egy helyi motoros vezető Lajos és a Szentes Csaba Polgármester úr várt.

Egy kis beavatás a történelembe és vissza Csíksomlyóra a kegytemplomhoz. Itt a templomkertben egy kis riport és szinte vége a napnak. Mi még felmegyünk a kegyhelyhez. Hullafáradtan érkezünk, Szakács Úrral ismét nem tudunk találkozni.

09.06. Csiksomlyó. A reggelinél futunk össze vendéglátónkkal. Nagyon kedves és a helyi Mária rádiónak készít velem egy riportot. Elindulunk végre, mert már várnak a Gyimesek.
Azért Csíkszépvíznél megállunk csodálkozni a tározónál és tekerek tovább. Ott hozzám szegődik egy kutyus. Sokáig követ, ő a „kiskövet”.

Egy nagy emelkedő jön, és a tetején a panoráma. Az idő most jó. Fotó és film készítés és indul a száguldás. Majd 70 km/óra sebességgel száguldok. Sanyi az aljban lesben áll. Azonban nem csak ő leselkedik rám hanem egy őrült autós aki elakar ütni. Talán életem legmelegebb helyzete, pillanatokon múlott, leszorított a padkára.
Megérkezünk Gyimesfelsőlokra. Első utam Karácsony Csabihoz vezet, majd Baliga Csabi édesapjáék, végül a Tímár Zsombor Polgármester Úr és munkatársa következtek.
Nagyon kedves fogadtatás és meginvitálnak arra, hogy aludjunk a polgármesteri hivatal vendégházában.
A katólikus Líceumban lett volna a szállás, de megbeszéljük Berszán atyával és nem ott alszunk.

Sőt már a másnapi program is kész. A régi laktanya épületek, majd Boeri Csillával és férjével egy hússütés a hegytetőn végül és ellátogatunk az 1000 éves határhoz.
Tiszteletünkre be is fűtenek nekünk…igen hűvös van. Szalad az idő.

09.07. Gyimesfelsőlok. Az előzőnapi szervezést illetően már 8 órakor ott vagyunk Berszán Atyánál a Liceumban. Nagyon kedvesen fogad és készségesen mutatja meg és avat be a Líceum történetébe.
A folyósón sétálva a tablók idézik a múltat, de mi mégis a jövőről beszélgetünk, a leendő tornateremről.

Elszáll az idő, mert már rögtön 9 óra és Boér Csilla férje megérkezik, indul a következő program.
Először Csilláékhoz megyünk, ott megmutatják a régi laktanya házait. Az egyiket ők újították fel és laknak benne, utána az előkészített finomságokat (Pácolt hús, csalamádé, kenyér) tesszük be a kocsiba irány a havasok. Igen hosszú az út, hiszen az út sem a legjobb és sokszor megállunk nézelődni. Amikor felérünk a csend fogad és egy birkapásztor. Magunk rakunk tüzet, a többiek előkészítik az ételt. Sokat beszélgetünk, míg sül a hús. A friss levegőn gyorsan megéhezik az ember, jóízűen elfogyasztjuk az étket. Összepakolás, fotózás. A vissza út is tartalmaz látni valókat. A következő program Gyimesbükk, a Rákóczi vár, 1000 éves határ.
A mai programszervezőink is kitettek magukért és még az idő is jó volt. Igaz megböjtöltük, mert reggel -2 fok volt az autón teteje tiszta jég.

A napnak nincs vége, mert a Baliga Csaba sógornője Baliga Enikő hívott meg egy különleges vacsorára. Örömmel vettük, s mit ad Isten kijön értünk, a Csabi lánya Baliga Zsanett akivel „Földik” vagyunk Eisenstadtban.
A ház asszonya és barátnője vár bennünket (mint később kiderült a Középloki polgármester felesége), s ahogy ez erre felé szokás azonnal terülj-terülj asztalkám van, helyi túrós puliszka specialitással
Az est végén haza térünk s altató szintén nem szükségeltetik.

09.08. Kiadós reggelivel kezdünk, s a délelőttöt mosással töltjük(maga uram ha szolgád nincs). Ugyanis már 13 órára várt Tankó István a Piposz tanya tulajdonosa. Most mi megyünk Zsanettért és visszük magunkkal. Zsanival terveztünk egy lovaglást is.

Megérkezünk és leírhatatlan a látvány a szépség, vagy tó is, több kis faház, egy nagy étterem, pisztráng nevelde, állat istálló, szóval minden…a tanya bebarangolása után a vendégei vagyunk. AZ igazi töltött káposzta…milyen finom volt a tejföl…
Megköszönjük az étket és haza tekerünk, igaz egy újságíró hölgy még rögtönöz velem egy riportot.

09.09. Másnap sajnos indulnunk kell fájó szívvel vesznek tőlük búcsút, ide még visszajövünk.
Az utunk Gyimesközéploki polgármesteri hivatalba vezet, ahol Mihók Péter polgármester úr vár. Ismerős arcok. Itt rövid idei vagyunk mert nagy táv van előttem és nem is gyenge terep. Természetesen még bemegyünk Gyimesbükbe, fel a várba és ott hagyjuk nemzeti szalagjainkat.

Sajnos az őrház nincs nyitva, Bibók Guszti bácsi nincs itthon. A Deáky panzióba is benézünk találkozunk Deáky úrral és megtekintjük az emlék eszközeit. Itt található az a pad ahol Németh Zsolt államtitkár úr édesapjának állíttatott.
Néhány száz méter és Moldvában vagyunk, nem ugyanaz a táj…
A cél Pusztina, a pusztinai csángók. Nisztor Tinkához megyünk de nem tudjuk elérni a GPS valami rejtélyes gázlóhoz visz. Gyaloghíd van, azon én át is tekerek, de Sanyi tanácstalan. A legnagyobb meglepetésemre – hisz már 100 km-en keresztül csak román szó, román szöveg.. most meg egy magyar szó egy lovas szekérről… menjen nyugodtan itt …és itt át . De ne máshol!

Jól mondta! Pusztinán megmutatják a csángó házat de sehol senki, telefonálunk, de nem igazán akarnak nyilatkozni, bringával neki veselkedem.
A sok kérdezősködés sikerrel járt, nem sokára megérkezik Sanyi is.
Tinka meglepődve, de azonnal feltalálja magát és már pucolom is pityókát.
Remek lakoma készült, megtudjuk Tinkától ez gyerekjáték volt legutóljára egy halotti toron 600 főre főzött. Sőt ezen a napon lázam is van és a Tinka saját készítésű homoktövis szirup jót tesz.

09.10. Pusztina. Tinka reggel korán „kirúg” bennünket mert jönnek a TV-sek, de azért még reggelizünk és megnézzük a szeme fényét a saját udvarán lévő tájházat.
Pustina után Karácsonkőn keresztül irány a Békási víztározó… A nagyon szépnek ígérkezik ezért még a túrát is módosítottam.

Mit mondjak mázlim volt itt az idő jó és mentem mint a távirat .. ki kellett dolgozni a lázat a náthát.
Félelmetes a gát. Tovább megyek a tározó mellett. Sanyival konzultálunk megkerülöm a tározót és visszagurulok Békásra.
Úgy is teszünk egy út melletti Motel a szállásunk.

09.11. Békás. Reggelkorán kelés gyilkos napom lesz. A Békás szoros és a Gyilkos tó.

Remek formára ébredtem és az idő is tűrhető… falom a kilométereket….kemény emelkedők, de megéri a békás szoros gyönyörű- foto magyarokkal lengyelekkel és tovább is robogok Gyilkos-tó felé.
Útközben még egy kis szemle a bungalók környékén és elém tárul a Gyilkos tó… Innen nincs messze

Gyergyószentmiklós és úgy is csak gurulni kell lefelé..
Így jut idő egy 40 perces csónakázásra is.
A lefelé a hegyről egy közel egy órás kőkemény felfelé jön… mondom is Sándornak a magamét.
De aztán igazi kánaán – 70 fölött repülök… 17 órára a megbeszélt időben Gyergyószentmiklósban is vagyunk.
Egy kedves hölgy fogad az Astóriánál teraszán. Beszélgetés és szoba elfoglalás.. Másnap szabadprogram a polgármesteri hivatallal.

Szept.12. Gyergyószentmiklós. Esik a szabad program városnézés azért belefér a hivatal dolgozójával Kemenes Lászlóval.
Délutánra kiderül kiszaladok Ditróba … Gyönyörű templom… Este esti város nézés és fekvés.

Szept. 13. Gyergyószentmiklós Sajtótájékoztató az Astóriában és a Mezei János polgármester akkor tudja meg a meglepetés két keréken érkezik… Beszélgetés egy ebéd és indulás Maroshévízen keresztül Galonyára. Indulunk is … esik.
Hévizen nem időzünk irány Galonya. 20 óra körül ott is vagyunk Kemény Nagy Géza szívélyesen fogad.. Étkezés hosszú esté beszélgetés és alvás a Auguszta panzióba.
Holnap Istenszéke túra…..

09. 14. Istenszéke túra elmarad ..talán holnap esik …köd. Dolgozunk, fotók, levelek, rendszerezés

09. 15. Galonya. Másnap is borult, de elindulunk az út tűrhető, rengeteg a gomba és elérünk az Istenszékére… addigra Isten is ránk mosolyog kiderül egy kicsit.

Gyönyörű a táj és a Szék……este rock koncert a Titán együttes Szászrégenben… A koncert végén Szabó Előd a zenekar front embere meghív egy interjúra a helyi rádióba.

09.15. Szászrégen felé veszem az irány tegnap ezt Géza autójával megtettük..
A Rádió stúdióba megyek reggel 6-kor érkezés simán odaérek.. Egy kitűnő riport Szabó Előddel és már csavarok is Behtlen-Dés felé itt egy plébánián alszunk.

09.16. Nagybánya felé megyünk eső, emelkedő szél… semmi extra. Nagybányán egy panzióban húzzuk meg magunkat egy kedves románnőnél.

09. 17. Máramarossziget felé indulok eső hideg szél… Itt jönnek a bringások elém…. nagy hegyet kell leküzdeni… az meg van meg egy forró tea is de a bringások sehol… Bementek egy kocsmába mellőztük egymást
De meg lesznek és egy bringás és előadó művész Jóna Bálint ad vacsorát és szállást. Jó zenél a srác… van egy titkos hangszere is….

09.18. Máramarossziget. Helyi tekerés tartózkodás… holnap határ átlépés….

09.19.Máramarossziget. Reggel korai kelés és irány a határ..
A Határnál Tv riport és kapunk némi Konzuli hátszelet és átlibbenünk a határon.
A folyó túl oldalán az Aknaszlatinai bringások. Konzulátusról Nagy Ignác konzul Úr és Kocserga János Polgármester helyettes Úr.
Örömködés beszélgetés és étkezés… Utána kőkemény húzós program. Iskola, óvoda, intézmény, emlékpark látogatás…

Ezért érünk este korom sötétbe Gyertyánligeti szállásunkra…vártak és sajnálják, hogy nem értünk ide hamarabb. Programmal készültek de, ilyenkor már nem megy, azért jót beszélgetünk.
Egy plébánia a lakhelyünk, esik, hideg van és plébániát sem fűtik, egyedül vagyunk.

09. 20. Kárpátalja. Indulás a Tisza eredethezKörös-mező, Rahó.
Van egy állandó kísérőm Katyó. Vele kezdem el életem legnehezebb és legsűrűbb programú, de legszebb és legizgalmasabb kerékpáros szakaszát.
Katyó egy 63 éves, vékony, izzig-vérig sportoló, valamikor bányász volt.
Azzal kezdjük, hogy a kísérő autónk kapott egy defektet. Ez rosszabb mintha én kaptam volna, itt gumist találni és korán reggel. De megoldottuk, kaptunk egy szivargyújtós gumipumpát..
ű

Bíró Andris és egy UAZ egy vagány soförrel vár bennünket. Egy helyi, eredeti kiskocsmában bedobunk egy capuchinót és elindul a terep és sár safari.
Borzalmas,- tényleg járhatatlan út visz fel a Tisza forráshoz, ha nem lenne az UAZ átalakítva, nem lenne profi a sofőr és nem ismerné a terepet, nem jutnánk fel. De feljutunk és le is…
Ott jártamkor a hegy könnyezett, ezt vettem én kezembe melyet pár száz kilométerre Tiszának hívnak.
Tudd meg most kezed be fér el az élet, …. az az összes áradás .. mely néha az élet s a halál.
Minél közelebb vagy s teszel meg távokat a forrás felé annál nagyobb vagy.
Sosem gondoltam volna, hogy eljön az idő, hogy olyan erőm lesz, hogy pár percre megállíthatom a Tiszát..

Az útközbeni akadályok miatt, késtünk így Rahón feladják a várakozást.
Európa közepén is elidőztünk néhány percet.
(Ezt egyébként másként nem lehet teljesíteni 1 napon belül).
Técsőre időben érkezünk. Ünnepélyes fogadtatás. Találkozunk Száva Józsival PVK elnök,
Ambrus Pállal és még bringások is várnak, akik velünk akarnak jönni holnap. Száva Józsi meghív egy Szaunás vacsorára. Igen jól esik, majd szállás, egy suli vendég szobájában.

09. 21. Técső. Ma itt városnap van, szívesen maradnánk, de nem lehet. A polgármester találkozni szeretne velem.
Sajnos késik, így én is majdnem kések a Nagyszőlösről.
Ezt követően jön Nevetlenfalu…. borzalmas út, de aranyos fogadtatás,
BatárTüzes Pál biofarm, fantasztikus mangalica leves és bioszörpök, lekvárok.
Úgy fel pakolnak, alig bírja a kisautó..

Végül halálpontos érkezés Beregszászra, ahol Kázmér Dávid várt a benzinkútnál.
Őt még 5 km-en követve eljutunk a szálláshelyünkre. Lepakolunk fürdés és irány a város, egy kis étkezés.

09ptzes Pál Biofarm velem.
-szerezés jót tesz.utat már autóval tettem meg. S azazért mégis fárasztozó és este indulás haza a. 22. Beregszász. Találkozunk a reggelinél Babják Zoltán Polgármester úrral aki bemutatja a várost és Tóth István Konzul Úrral és megkoszorúzzuk Petőfi Sándor szobrát. Kísérőnk is van kifelé.
A cél, Munkács. Egy óriási menet és olyan időt tekerünk, hogy mindenkinek leesik az álla.
Katyó sokat segít, jó formában is vagyok, de motivál is.

Munkácson óriási buli van. Most van az autómentes nap és én vagyok a díszvendég. Időben kell érkezni, hát én félóra előnnyel érkezek. A város táblánál várnak vagy 15-en és együtt megyünk be a város központba ahol 500 bicajos vár.

Ünnepi keretek között adnak át egy oklevelet, az élre állítanak és egy 15 km-es kör kezdődik a városban. Ezután a polgármester helyettessel Nuszer Enővel város nézés és vár látogatás.
Egy plébánián van a szállásunk. Egy templomban még sosem éjszakázott a biciklim.

09.23. Munkács. Reggeli és a délelőtt a Vereckei-hágó mint fakultatív program. 6-kor indulunk. Borzalmas az idő. Semmit nem látunk. Azután vissza Munkács és irány Ungvár.
El sem akarják hinni, hogy alig több mint 1 óra alatt oda értünk. Bringások jönnek és betekerünk a centrumba.

Találkoztam a Panoráma Világklub helyi tagjaival, valamint a Kárpátaljai Magyar Diákok és Fiatal Kutatók Szövetségének aktivistáival, illetve a Váralja múzeum-kávézóban rendezett találkozón, Lovas Ilona, Magyarország Ungvári Főkonzulátusának munkatársa, Dupka Nándor a Panoráma regionális közösségének vezetője, Rigó István a KMDFKSZ elnöke, valamint Dupka György, a MÉKK elnöke köszöntött.

A homoki Marcsák Gergely, az Ungvári Dayka Gábor Középiskola tanára és Krón Melinda, nemzeti egyetem előadója kárpátaljai magyar költők megzenésített verseivel és magyar népdalokkal kedveskednek. Majd kimegyünk a Petőfi térre és tisztelgünk Petőfi szobor előtt.
Kellemes program után szállás helyünkre hajtunk, a helyi konzulátusra, és egy remek vacsora után alvás.

09. 24. Ungvár. Egy kiadós alvás és reggeli után Bacskai József főkonzul fogadott Magyarország Ungvári Főkonzulátusán.

Ezután kezd sűrűsödni a program. Megfordulok Gálocson, Tégláson és Csapon. Ezen helyeken mindenhol „iskola látogatás” következik. Nagyon kedvesen fogadnak, külön műsorral készülnek és megvendégelnek.
Ezek végeztével az Ungvári konzulátus egyik munkatársa jön értünk akivel 9 éve találkoztam Münchenben amikor Londonba mentem. Ő az aki átsegít bennünket a határon … szinte ellenőrzés nélkül, 2 perc alatt jutunk át a magyar földre. Újra itthon … nagyot szippantok a levegőbe és indulok Debrecen felé. A magyar alma és burgonya árusokkal „üzletelünk” és egy útszéli Panzióban alszunk.

09. 25. Magyarföld. Irány Eger. Este már mindenki egri otthonában alszik.

09. 26. Eger. Reggel dobó téri baráti találkozó, majd Habis László polgármesteri fogadtatás a megyeházán. Tv-Újság – média mindenki jelen van aki számít. Honfi Gabi barátomtól a Szuperinfo igazgatójától egy sárga dzsekit kapok. 10 éve adta az elsőt…

09. 27. Eger. Indulás Budapestre. 16 órakor érkezés. Az öröm leírhatatlan. A Panoráma Világklub tagjai a Hősök térén. Mindenki a „fedélzeten. Utána a „klub találkozó” a Stefánián és este indulás haza a feleségemmel. Hulla fáradtan érkezem hisz ezt az utat már autóval tettem meg. S az autó vezetés azért mégis fárasztó dolog…..

Kedves Barátaim!

Nagy örömmel közlöm, hogy Bagó Sándor barátommal, kísérőmmel, szerencsésen megérkeztünk a 15. kerékpáros Béketúrámról . http://www.ketkereken.com/2013-erdely-szekelyfold-karpatalja-tura/ http://www.ketkereken.com/2013-erdely-szekelyfold-karpatalja-tura/ http://www.ketkereken.com/2013-erdely-szekelyfold-karpatalja-tura/ http://www.ketkereken.com/2013-erdely-szekelyfold-karpatalja-tura/
A több mint 5 hetes, majd 3.000 km-es kerekezés alatt, Erdély – Székelyföld – és Kárpátalja csodálatos tájait és nagyszerű embereit ismerhettem meg.
Ezen a túrán is bebizonyosodott a Panoráma Világklub határtalan összefogásának különleges ereje. Nagyon büszke vagyok, hogy ennek a klubnak lehetek a tagja.
Nagyon nagy segítséget kaptam szervezésben, kivitelezésben és a helyszíneken is.
Bámulatos embereket ismertem meg, akik kifogástalan munkát végeztek.
Szavakkal kifejezhetetlen az a figyelmesség és odaadás, ami övezte utamat.
Azokon a településen amelyeket meglátogattam, lehetőségeimhez képest elbüszkélkedtem a Panoráma Világklub eredményeivel,fejlődésével.
Ez a túra nem jött volna létre ha nincs a Panoráma Világklub.
Egy óriási csapatmunka volt, ahol mindenki a tudása legjavát adta.
Nagyon köszönöm mindenkinek!
Hálás vagyok minden résztvevőnek, akik kint voltak és az itthon maradottaknak is. Megható volt a búcsúztatás és a fogadtatásom is köszönöm azoknak is akik megtiszteltek jelenlétükkel.
Igazán csodálatos volt minden perce ennek az útnak.
Volt olyan személy is akivel csak akkor találkoztam először, de úgy üdvözöltük egymást mintha régi barátok lennénk.
Végig azt éreztem, mintha családtag lettem volna, de valójában így is volt mert a Panoráma Világklub egy nagy család, határok nélkül.
Nagyon büszke vagyok mindenkire.
Köszönöm azt a csodálatos támogatást és segítséget amiben részem volt.